AVIOLIITTOON

Suuren alttari-ikkunan äärellä tai vaikkapa luonnon keskellä, vanhan kirkon muistorikkaalla paikalla...olemme valmiita palvelemaan elämänne tärkeimmän päätöksen hetkellä. Tahdottehan?

Vaikka seurakuntamme on pieni ja vihkimisiä sen mukaisesti vähemmän, kannattaa olla yhteydessä hyvissä ajoin puhelimitse tai sähköpostitse. Kanttorin kanssa voi sopia vihkitilaisuuden musiikista. Avioliiton esteiden tutkinta kannattaa myös tehdä hyvissä ajoin.

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Vihkiraamattu hääparille seurakunnan lahjana
Seurakunta lahjoittaa hääparille vihkiraamatun evääksi yhteiselle matkalle

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku