HAUTAJAISET OVAT SAATTOMATKA

Kun joudumme luopumaan rakkaastamme, saattomatka on tärkeä osa surun hoitamista. Muistelemme, jätämme hyvästit ja jatkamme elämäämme toisiamme tukien. Hailuodon seurakunta palvelee surun hetkellä kiireettömästi ja omaisen toiveita kunnioittaen. Palveluun kuuluvat seuraavat asiat:

• sanomakellojen soitto
  • hautapaikasta ja hautajaisjärjestelyistä sopiminen
  • arkun säilyttäminen vainajien säilytystilassa
  • haudan kaivu ja peittäminen (omaiset voivat peittää haudan halutessaan)
  • hautajaisten järjestäminen kirkossa tai hautausmaalla
  • seurakunnan jumalanpalveluksessa lausuttava kiitos
  • muistotilaisuutta varten mahdollisuus käyttää seurakuntasalia ja keittiötä.

PYHÄINPÄIVÄNÄ MUISTETAAN VUODEN AIKANA POISNUKKUNEITA

Pyhäinpäivän iltajumalanpalvelukseen kutsutaan poisnukkuneiden omaisia. Tähän tilaisuuteen tulee erikseen henkilökohtainen kutsu vuoden aikana kuolleiden lähiomaisille.

Vuoden aikana kuolleiden hailuotolaisten ja muiden seurakunnan hautausmaahan laskettujen vainajien nimet lausutaan, ja kullekin sytytetään seurakunnan toimesta kynttilä vanhan kirkon palosta pelastettuun suureen kynttelikköön.

Pyhäinpäivän iltana on tapana viedä omaisten haudoille kynttilöitä.

HAILUODON SEURAKUNNAT HINNAT 2021

Hautapaikkamaksu Hailuotolainen Muualta
Uusi arkkuhautapaikka 25 v 90 200
Uusi arkkuhautapaikka 50 v 180 400
Uusi uurnapaikka 25 v 90 200
Uusi uurnapaikka 50 v 180 400
Vauvan uusi paikka 25 v 60 150
Vauvan uusi paikka 50 v 120 300
Arkkuhautapaikan ennakkovaraus 25 v 60 160
Arkkuhautapaikan ennakkovaraus 50 v 120 320

Uurnan voi haudata suvun vanhaan perhehautaan, korkeintaan kaksi uurnaa per hautapaikka. Jos perhehauta on täyteen haudattu, peritään uurnahautauksesta uuden arkkuhautapaikan maksu.

Sotiemme veteraaneille ja heidän puolisoilleen hautapaikka on maksuton.

Hautauspalvelumaksu Hailuotolainen € Muualta €
Arkkuhaudan kaivu 170 220
Uurnahaudan kaivu 50 70
Vauvan haudan kaivu 60 80
Arkkuhaudan peitto 70 90
Uurnahaudan peitto 20 30
Vauvan haudan peitto 30 40
Vainajien säilytystila 50 70

Sotiemme veteraaneille ja heidän puolisoilleen haudan kaivu ja peitto ovat maksuttomia.

Haudanhoitomaksut
1 vuoden sopimus: 1 kukka/2 kukkaa 70/90
5 vuoden sopimus: 1 kukka/2 kukkaa 350/450
1 vuoden kastelusopimus 30
5 vuoden kastelusopimus 150

Seurakunnalta tilattu haudanhoito sisältää kukkien istutuksen ja kastelun sekä haudan siistinä pitämisen kesäkauden ajan.

Seurakuntatalon käyttö Hailuotolainen € (sis. ALV 24) Muualta € (sis. ALV 24)
Keittiö ja seurakuntasali 200 300
Keittiö 140 170
Astiat 85 130
Pöytäliinat 10 €/kpl 10 €/kpl

Siivousmaksut
Keittiö ja seurakuntasali 130
Keittiö 70
Seurakuntasali 70

Siivousmaksu peritään, mikäli vuokralainen ei vastaa siivouksesta ohjeistuksen mukaisesti.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys