Tiedote joulunpyhien kirkonmenoista

TIEDOTE: Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on ohjeistanut seurakuntia pitämään kirkkojen ovet avoinna joulukirkkoihin, ottaen sisälle ihmisiä korkeintaan 1/4 kirkon tilakapasiteetista ja huolehtimalla maskien käytöstä, käsihygieniasta ja turvaväleistä. Perusteluna on, että aluehallintoviraston päätöksellään kieltämät yleisötilaisuudet eivät koske uskonnon harjoittamista.

Tautitilanne huolestuttaa tällä hetkellä meitä täällä Hailuodossa. Pieni yhteisömme ei kestä laajoja tartuntaryppäitä ilman että se vaikuttaa koko yhteisön arkeen - vaikka tauti jäisikin useimpien kohdalla lieväksi, kuten hartaasti toivomme.

On siis mahdollista tulla paikan päälle joulun kirkonmenoihin tai myös osallistua etänä. Jouluaaton hartaus klo 16 lähetetään virtuaalikirkossa. Jouluaamun kirkko klo 8 ynnä Tapaninpäivän Kauneimmat Joululaulut -palvelus klo 18 lähetetään seurakunnan Facebook –sivulla. Ehtoollisenviettoa emme vallitsevassa tilanteessa järjestä.

Tilakapasiteettiin nojaavaa osallistujarajoitusta noudattaen voimme ottaa kirkkoon 40 henkeä kerrallaan. Avaamme kirkkosalin ja seurakuntasalin välisen sermioven ja sijoitamme seurakuntasalin puolelle väljästi ylimääräisiä tuoleja.

Aattohartaus on perinteisesti kerännyt runsaasti osallistujia. Tarvittaessa, mikäli väkimäärärajoitus alkaa ylittyä, pidämme kaksi hartautta peräkkäin, klo 16 ja 16.30. Jos joutuu odottamaan, voi käydä välissä vaikka haudoilla. Hartauden kesto on noin 25 minuuttia. Koronapassi ei ole käytössä joulunpyhien palveluksissa.

Hyvää ja levollista joulua kaikille!

2021-12-22 19:47:45.0